Egy szubjektív vélemény következik. Én így látom a közoktatás pereméről segítőként. Iszonyatosan sok a felejtésnek tanult “valami”. Nagyon sokat akar fogni minden tantárgy, de sokszor egyáltalán nem ad semmit.
Vegyük az örök hivatkozási alapot, hogy miért van annyi kötelező bifla a suliban: ami az alapműveltség. De szerintem az egy folyamatosan változó, nem konkrétan meghatározható fogalom. És tuti nem része a kovalens kötés vagy a spinek… (Azok a kémiai szakok alapműveltségéhez tartoznak hozzá, nem az általánoshoz)
Viszont része kéne legyen (csak példákat tartalmazó lista)
Matekból pl a gyakorlati alkalmazások: hogy nem kell képlet egyáltalán a százalékszámításhoz ( tök rejtély miért így tanítják) ugyanis az egy sima egyenes arány.
Vagy a pitagorasz télel alkalmazása, hogy igenis szinte bárhol felismerjük a sarkokat, és a derékszöget. Igen egy sarokpolcban, egy terítőben bármiben…. sorolhatnék hasonlókat. És nem! Nem kell a sinus, cosinus függvény.. az alap sinus cosinus kell csak. A függvény majd hullámmozgáshoz, a fázisokhoz kell pl egyetemen, vagy spec szakmákban.
Kémiából igenis tudni kéne a hétköznapi anyagok tulajdonságait, a mérgezőséget, hogy együtt mi veszélyes, hogy mi mivel reagál. Nem egyenletben, hanem hatásban!!! Igen, benne van kisbetűvel a könyvben, de elegánsan általában nem beszél róla senki. Nem, nincs semmi szükség a benzolgyűrű lerajzolása meg a huszadik vegyjelképletre. Arra van szükség, hogy tudjuk mit mire használunk, és hogy a gyakorlatban ne legyen bajunk.
Nyelvtanból nincs szükség a zöngés zöngétlen felismerésére. Ellenben szükség lenne a saját fogalmazásmód kialakítására. Már az általános iskolákban elsőben avval kéne foglalkozni, akkor még szóban, hogy fogalmazzunk bele szavakat a mondatokba. Hogyha máshova teszünk egy vesszőt, megváltozhat a mondat értelme, stb. Na ilyenek kellenének.
Irodalomból nem az életrajza kéne az írónak, hanem megismerni műveket. Eljátszani színdarabokat, elmondani verseket. Megbeszélni kiből mit vált ki. MOST. Nem pedig belemagyarázni, hogy a tanár vagy a tankönyvíró szerint mit gondolt az író. Nem otthonra feladni, hanem a suliban előadni, felolvasni, beszélgetni róla.
Nyelvekből beszélni kéne!! Társalogni, párbeszédek, idegen nyelven keresni a neten… a nyelvtan csak utána. Csak a vizsgázóknak.
Földrajzból, természetismeretből tényleg a természetet kéne megismerni. A jelenségeket, hogy akit nem tud megtanítani a falusi nagyapja, az is felnézve az égre fel bírja mérni, kb hány perc még a vihar. Hogy villámlás esetén mit csináljunk… Hogy melyik kőzetfajta milyen alaptulajdonságokkal rendelkezik, hogy ha házat vesz, a vásárló maga se csak pislogjon…
Biológia dettó. Van egy csomó alapismeret, amit bele se írnak a tankönyvekbe. Egyáltalán nincs szükség arra, hogy a sejtfalon mi, hogy diffundál keresztül. Viszont szükség van arra, hogy a kutyák viselkedésével tisztában legyünk (mert kutyatartó társadalom az európai, akkor is ha nincs kutyánk.. sok gond megelőzhető lenne). Hogy tudjuk hogy bánjunk egy beteg emberrel, hogy alapvető gyógyászati ismereteink legyenek.
Fizika pedig általános iskola elsőtől kéne legyen!! Általános iskola. Hihetetlen hülyeségeket megtesznek az emberek, és baleset lesz, holott egy kis alap mozgástan, vagy hőtan, nem, nem képletek, gyakorlati alkalmazások, és máris eszükbe se jutna idiótának lenni…
Még az alapműveltség része a zene, a filmek, a kultúrák alapvető ismerete. Nem csak a könyveké!!
Sorolhatnám minden tantárgyban témakörben órákat a közbutítás anomáliáit.
És senki se mondja, hogy minden a szülők dolga!!! A suli dolga pont az lenne, hogy azoknak is legyen esélyük akik nem olyan családba születtek, ahol a szülők simán mindent megtanítanak akár érettségiig is, vagy tudnak fizetni magántanárokat.
Ehhez képest most nagyjából az megy, hogy a suliban tanuljuk, de majd jó lesz az egyetemen alapon.. a gyakorlati, ténylegesen szükséges alapozó dolgokat meg azok tanulhatják csak, akik mondjuk fakultációnak felveszik, vagy eljárnak kismillió szakkörre. Egyszerűen a suli rabszolgákat termel evvel a: “Magold be és kussolj! Éjszakázz, mert majd a melóban is azt kérik tőled…” “terheléshez hozzá kell szokni” “nekünk is ilyen volt” a tényleges tudást letojó mentalitással. Őszintén, ha 30 éve jó volt a diák gazdaságföldrajzból ált suli felsőben, akkor tudja, hogy az már az érettségidre ELAVULT!! Olyan lexikális tudást meg felesleges magoltatni, ami folyamatosan változik. Minek tényként tanítani, hogy most épp van egy bánya x helyen? 5 év múlva kimerül és máshol nyitnak egyet.. az a fontos, hogy tudjuk megtalálni épp hol van ha kell valamihez. A gazdaságföldrajz többi részéről pláne ne beszéljünk… közben gyakorlati tudás nulla… de minden tárgyból van ilyen példa, vagy hasonló.
A suli lopja az időt jelenleg.
Összességében véve, a suli egyáltalán nem ad alapműveltséget. Akinek nem áll össze szerencsés csillagzat, hogy idő is van rá meg a közvetlen környezete is ezt meg tudja adni, az így járt…. ezért van annyi “de én kitűnővel végeztem” melldöngető, de amúgy abszolút szakbarbár, beszélgetni se tudó diplomás.
És végül kedves tanárok: lassan tudomásul kéne venni hogy többnyire semmi rendellenes nincs a diákokban. A pedagógus attól különleges, hogy megtalálja az utat a tudás átadására. Megtalálja, nem kiköveteli.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: