Az egészből látszik, hogy szülőként sokkal nehezebb. Vagyis nem tudom, ki hogy van vele, nekem nehezebb. Diákként az ember könnyen beveszi a “leszarom tablettát”, főleg ha nem érzi nehéznek a sulit és kis erőfeszítéssel is jönnek a jójegyek. Ha becsúszik egy egy rossz, majd a következő úgyis jó lesz alapon. Na ez az ami szülőként nehéz. Diákként rajtunk múlt az egész. És én pl tudtam, hogy kb mit akarok, meg amúgy is annyira másrugóra járt mindig az agyam mint a többségé, hogy tökmindegy volt bárki véleménye, a család értett, meg a barátok, és kész. Mondjuk ez a mai napig így van, Anyum egyedül a kakukktojás a szűk környezetemben. De ő az egész családban az.
Szülőként viszont nem így megy. Akkora nyomást pakol az iskolarendszer a szülőkre, hogy ihaj. Mindenért a szülőt veszik elő. Persze ha a gyerek jójegyet kap, vagy valamiben jó, az viszont egyből az iskola sikere. Ugye? Kicsit visszás. Másfél év alatt én szülőként már kaptam feketepontot, kioktatást, lesajnálást.. többször odáig jutott a dolog, hogy minden elvem ellenére, el kellett mondjam mivel foglalkozom. Mert akkor egyből változik a hangszin. Nem kell nagyra gondolni, csak a matematikához van közöm, de ez pont elég ahhoz, hogy többen visszavegyenek a nagy mellényből, vagy a szülőnek fogalma se lehet dologból. A matekhoz kapcsolódik egy olyan fajta pozitív előítélet, hogy több esze van az embernek jóval mint az átlag. De borzasztó látni, hogy előítéletek döntenek egy alsó tagozatban sokszor a gyerekekről.
Szóval küzdünk a monoton leckével.. igen én is, mert szinte egyáltalán nem viselem el a monotóniát. Viszont ugye a szülőt veszik elő, ha nincs lecke.
Persze így másodikra már pár “csalásba” belejöttünk. Erre nagyon hamar megtanít a suli. A tudásból nem engedek. Azt észrevettem, hogy azért a tényleges tudást igazából itthon szedi fel a gyerek. Nem csak az enyém, mindenkié. Akinek nem széleslátókörű a családja, nem olvasott, nem utazik, nem művelődik, nem engedik a számítógéphez a gyereket, az a gyerek bizony már alsóban menthetetlen elkezd lemaradni. Szóval első csalás, ha tudom pl, hogy az erdőről tanulnak, akkor nem a száraz környezetkönyvet magoltatom be, hanem irány sétálni, és beszélgetünk beszélgetünk. melyik fa mekkora, milyen a termése, milyen állat lakik rajta, mi
Szóval vannak trükkök. De erről még olyan sokszor, mintha a suli lopná a család idejét, és nagyon nekikeseredek. Még úgy is, hogy látom, hogy a fiam viszont pont ugyanúgy leszaromtabblettával kezeli mint én anno. Néha persze kibukik valami igazságtalanságon, vagy Nem érti ha az életben máshogy tapasztalja, akkor a suliban miért a tökellenkezője kell, de ez minden iskolásnál hamar eljön aki gondolkodik. Végül nyilván itthon biztatjuk, erősítjük rendületlen az önbizalmát. És reménykedünk, nem veri szét az iskola a “nem érdekes mit tudsz, majd mi kiderítjük hogy ezt meg ezt azért nem” mentalitással. Na ez az ami szülőként igazán nehéz. Tudni, hogy így van, nem tökéletes senki, igen a gyerekünk se az. Viszont tudni, hogy vannak erősségei, van tehetsége, és látni, hogy a tehetségét elintézik avval, hogy “ebben szuper vagy, de, ezt meg azt miért nem tudod ugyanilyen tökéletesen?..” Ez íjesztő igazán. Hiszen nem tudunk más tehetséget adni a gyermekünknek, mint ami van. Ami nincs, azt is lehet fejleszteni, de olyan nem lesz, mint az akinek meg van hozzá tehetsége. És a suli azt szajkózza, ok hogy vannak dolgok amikben jó vagy, de ebben meg ebben nem vagy jó. abból is szupernek kell lenned, szülőként meg úgy gondolom, hogy abban elég elfogadhatónak lenni, a tehetségét fejlesszük a gyereknek, és az ahhoz kapcsolódó dolgokkal egészítsük ki, hogy minél sokoldalúbb lehessen. Hogy Ransburg Jenő szavaival éljek: Ne akarjunk már tiszafából jegenyét nevelni. Úgyse sikerülhet. Neveljünk egy szép erős tiszafát!
De erről a mentalitásról, különösen alsóban illik hallgatni. A sok kis, jajj kitűnő, jajj együtt tanulunk, mi kaptunk 5 öst, jajj elestünk tesiórán… Mondat között. Inkább hallgat az ember. Nekem a fiam tanul, a fiam jár suliba, ő kapja a jegyeket. Én nem akarok ismét alsós lenni. Elég volt egyszer. Vajon mikor érti meg az iskola, hogy csak a gyerek jár oda, a szülők nem? És a teljesítménykényszeres szülők mikor értik meg, hogy nem ők vannak ott, hanem a gyerekük, és fokozatosan hagyni kell felnőni őket?
Hát én próbálom kerülni a sulit. Nehéz, mert rátelepedik az emberre. Az alsó borzalmas. Nem lehet kimondani, hogy nem minden gyerek ugyanolyan jó
Ezért jók a szünetek. Nincs reggeli kelés, nincs trükközés, élet van, és a világ tanulása és megismerése. A tudás a fontos. De azt igen nehéz a tanórákon megszerezni. Szünetben könnyű:) És még pihenünk is közben. Soha nem imádtam így az iskolai szünetet mint most, hogy már az egyik gyerekem iskolás. Éljen a téli szünet!